הגיע הזמן לדבר על ריהוט מעץ

זה אולי נשמע מפתיע, אך בישראל אין תעשיית עץ. הרים וגבעות ירוקים מכל עבר, חג המוקדש לנטיעת עצים וקרן אחת קיימת ועדיין, לא חוטבים ובטח לא ביער. כל פיסת עץ בנמצא שאינה מחוברת לקרקע בשורשים, מיובאת.

IMG_0640מהמשקופים והדלתות של ימים ימימה, כסאות הקולנוע של פעם, החסקה – ! – ועד לרצפות העץ הכה פופולריות במאה הנוכחית וצעצועי העץ הכביכולרטרו, כל העץ הזה עושה עלייה ארצה באניות מרחבי העולם.

אין כאן חומרי גלם, יגידו המבינים עניין. כלומר יש, אבל לא לייצור. אלו הם יערות נטועים, לא טבעיים, ובכלל ישראל ארץ קטנה. ולקטנים לא כורתים. עדיין, הערכות גורסות כי בישראל 120 מיליון עצים, 20 על כל אזרח.

עץ האורן היה הראשון שנעשה בו שימוש לייעור הארץ, עוד לפני קום המדינה. הסיבה הייתה כפולהגם צומח מהר וגם היה מוכר מבית לעולים מאירופה. דווקא העץ השכיח הזה, בארץ ובעולם, לא מתאים לייצור. אין לנו ולא רהיט אחד בחנות שעשוי עץ אורן.

האורן רטוב מיסודו, דחיסותו נמוכה והוא יצרן שרף בלתי נלאה. יש לו גם המון ״עיניים״, נקודות החיבור של הענפים עם הגזע ובקיצור, האחרון ברשימת המועמדים לאיזו שידה בריאה או שולחן חסון. התמזל מזלו אפשר להגיד.

IMG_9069

ייבשהו ויישרהו

כל עץ לאחר שנכרת (אין דרך לייפות זאת, עצים אכן נכרתים) ולפני התחלת עיבודו צריך לעבור תהליך ייבוש. באם לא ייובש המים הנותרים בתוכו יבעבעו ויגרמו לסדקים ותזוזה. אכן כךעצים זזים, לא רק מהרוח, אלא גם לאחר שנכרתו קוצצו, שויפו וחוברו להם יחדיו לכדי שולחן או שידה.

אם תשימו לב, בכול שולחן עץ, בין אם שולחן סלון או שולחן אוכל, ישנן קושרות בצדו התחתון של השולחן שנועדו לנעול את הפלטות במקומן, למנוע מהן לזוז.

כל נושא התזוזה הזה נובע מהאופי הנוסטלגי הבלתי מתפשר של העצים. כן, עצים הם לא כאלה קשייום כפי שדמיינתם. הם בעצם רומנטיקנים חסרי תקנה. לאחר שחותכים עץ הוא תמיד ישאף לחזור ולהתעגל חזרה, כביכול להתכנס חזרה אל תוך עצמו. יש לו גם נטייה להסתובב סביב עצמו. וגם נטייה להתרחב ולהתכווץ. תכלס, כל מה שלא הייתם מצפים מעץ.

בגלל האופי המרדני הזה, לאחר חיתוך העץ מניחים עליו משקל כבד בזמן הייבוש על מנת שלא יתעקל חזרה תוך כדי. ורק בשביל לצאת אתו סבבה, לא מייבשים אותו לחלוטין, אלא משאירים לו אחוז לחות מסוים וחורצים בו בעדינות, על מנת שימשיך לנשום, גם כשאתם אוכלים עליו.

מרוב עצים לא רואים את היער

וגם אצלנו בחנות! אנחנו לא מפלים בין סוגי העצים, אוהבים את כולם בדיוק אותו הדבר. הנה סקירה מהירה של סוגי העצים השונים וייעודם בחיים.

Elmאו בשמו העברי העלום, בוקיצה. אצלנו בחנות אין בוקיצה טרייה. כלומר, כל הרהיטים שנבנים מבוקיצהשידות, קונסולות, שולחנות סלון ושולחנות אוכלנבנים מבוקיצה בשימוש חוזר. יכול להיות ששידת המגירות המאלפת שלך הייתה פעם דלת סינית, או ארון סיני. יש בזה משהו די מגניב, תודו.

שולחן סלון 4 מגרות עץ אלם

שימוש חוזר מפירוק זו פרקטיקה מבורכת. לא נכנס לדיון נרחב על איכות הסביבה, כי זה ברור מאליו שאם אפשר במקום לכרות עץ נוסף לעשות שימוש באחד שנכרת כבר, הרי זה מבורך. לאחר הפירוק והמסע מסין, הבוקיצה מגיעה ל׳ספא לעצים׳ של טורקיז האוס. היא עוברת מסאג׳ עדין של התזות חול, וטיפול מפנק של לקה על בסיס מים. לאחר שאנחנו מסיימים איתה, היא רעננה כמו שהייתה בנעוריה.

Teak או בשמו העברי חסר המעוף, טיק. אין לנו מושג אם זה קשור ל״צ׳יקן טיקה״ אבל גם הטיק מגיע מהודו וכמו ההודים עצמם, הוא מקסים וחייכני עם מבטא משגע. החיבה הגדולה שההודים רוחשים אליו נובעת מהיותו עץ חסון וחזק, עמיד למים, וגם מכך שהוא מתכסה בפרחים לבנים וקטנים, כשנחה עליו הרוח (או למען האמת בחודשי הקיץ).

הטיק גולם בחובו אוצרות: שידות מגירות, תיבות, ספסלים ושרפרפים. כל רהיטי הטיק מהודו מייצגים נאמנה את היוצרים שלהם. אי אפשר לטעות בהם.

IMG_4343

אלון או בשמו הלועזי, oak. את האלון אין צורך להציג. כל מי שהיה סנאי בצעירותו לבטח התענג על הבלוטים שלו. בישראל ישנם שלושה אלונים בעיקר, אלון מצוי, אלון התבור ואלון התולע. אך אצלנו בחנות תוכלו למצוא דווקא את האלון האמריקאי, שמוצאו מקנדה.

IMG_3930

לרהיטי עץ אלון יש מסורת ארוכה ומכובדת. הם כבדים ומלאי הוד והדר, בעלי מבטא אמריקאי כבד. מסורת הרהיטים בארה״ב בנויה, תרתי משמע, סביב האלון. הצבע הבהיר שלו, הבלוקים העבים והכבדיםהכול צועק אמריקנה; לעצום עיניים ולדמיין מטבח רחב ידיים עם יציאה לחצר האחורית שבמרכזו שולחן אוכל ריבועי גדול ממדים.

IMG_0873

שולחן האוכל הנמכר ביותר שלנו (כן, זה שתמיד אוזל וצריך לחכות למשלוח הבא) עשוי מעץ אלון. מלבדו, רהיטים נוספים מאלון כוללים ארונות ויטרינה, שולחנות סלון ועוד.

כיסאות איקס שמנת

הידעת? בסין לא גדלים אלונים.

Neem או בשמו העברי הידוע לכל, אזדרכת הודית. (אל תגידו שלא ידעתם את זה…) ממשפחת המהגוני, מתאים במיוחד לריהוט חוץ. למה? כי מזיקים לא אוהבים אותו.

ויש עוד כמובן. עץ ערמון, ועץ בוק ועץ ראטן שזה סוג של דקל, אך היריעה קצרה מלהכיל.

ארונות אמבטיה מעץאכן כן

shidat-elm3IMG_1499IMG_2307

השילוב של עץ וחדר האמבטיה אולי ישמע זר ומוזר לחלק, אבל למעשה זה שידוך משמים. ארונות אמבטיה משיש, אבן או קרמיקה הן קרות למגע ולמראה. ברזל מן הסתם יחליד במהרה. אבל עץ, ארונות אמבטיה מעץ, מוסיפות חום וצבע לחדר הקר ממילא, ומעניקות לו אופי ייחודי.

תהליך הייצור של ארונות אמבטיה מעץ שונה כמובן. שילוב של עבודה מסורתית עם חומרים עדכניים, העץ, אלון מלא ברובו, עובר תהליך של אטימה וציפוי על מנת שיסתגל לחיים בחדרי האמבטיה הלחים. עם זאת, חשוב לחדש את הלקה פעם בשנה.

התוצאות מדברות בעד עצמן. יש לנו מבחר עצום ומשגע של ארונות אמבטיה מעוצבים בעץ, מקוריים ומיוחדים בשלל גדלים וסגנונות. מוצר ייחודי של טורקיז האוס, מעוצב ונבנה על ידינו, עבורכם.

island2

אפשר לעזור?