זכוכית – פלא שקוף מלא סתירות פנימיות


שתף
Facebookgoogle_pluspinterestyoutubeinstagram

ברזל זה חשוב, עץ הוא וורסטילי אבל זכוכית, זכוכית זה פלא ולנו, כבני אדם, יש חולשה מובנית לדברים שהינם נשגבים מבינתנו

29-2

זכוכית היא אחד החומרים המרתקים שהאדם הצליח להפיק מהטבע. היא מגלמת בתוכה סתירות רבות. הראשונה שבהן היא העדינותהשבירה שלה לעומת השימוש הכה נפוץ בה. אם חושבים על זה טיפה לעומק, זה מפליא שהאדם אימץ לעצמו חומר כה בעייתי באופן כל כך גורף. ההיגיון גורס כי נרחיק מעצמנו חומר שלא רק שנשבר כה בקלות, אלא גם נוטה לגרום לפציעות בעת השבירה. ועדיין, הקפנו עצמנו בזכוכית, תרתי משמע.

הסתירה השנייה היא שקיפות לעומת הגנההכלה. אנחנו מביטים החוצה דרך החלון השקוף. שקיפות הזכוכית נותנת את האשליה של הסרת המחיצות בין הפנים לחוץ, מבחינת שדה הראייה שלנו. אך עם זאת, הזכוכית חוצצת ומגנה עלינו מפני טמפרטורה, רוחות וגשם. אותה הסתירה באה לכדי ביטוי בכוס תה. הזכוכית מאפשרת לנו לראות את הנוזל, את עלי הנענע ופלח הלימון, היא אפילו מחממת את היד האוחזת בכוס, אך היא מכילה בתוכה את הנוזל החם, מגנה עלינו מפני כווייה.

והסתירה השלישית היא הרכב החומר עצמו. הזכוכית היא לא מוצק ולא נוזל, או ליתר דיוק, מתקיימת בנקודת האמצע בין נוזל למוצק. לא נכנס לכימיה שמאחורי האמירה הזאת, נסתפק בלהגיד שאם בוחנים את מבנה המולקולות של זכוכית, הוא שונה מהמבנה המקובל של חומרים מוצקים. ההגדרה הרווחת לזכוכית היא ״מוצק אמורפי״, או במילים יותר פשוטות, נוזל קפוא.

8878

שלושת הסתירות האלה מספרות את סיפורו של חומר ייחודי. ואם זה לא מספיק, מצטרפת העובדה שזכוכית מקורה בחול, כחול אשר על שפת הים. אותם גרגירים אטומים ומגרדים הופכים למשטחים שקופים וחלקים. המציאות, כאמור, עולה על כל דמיון. כל מה שצריך זה 1700 מעלות צלזיוס וכול אחד יכול להפוך חול לזכוכית.

במפעלי זכוכית, על מנת להוריד את הטמפרטורה שחול נמס ובכך לחסוך עלויותזה לא זול לשמור לאורך זמן על טמפרטורה כה גבוההמוסיפים סודה (נתרן פחמתי) שמורידה את הנקודה לכ-1000 מעלות צלזיוס; טמפרטורה קרירה ונעימה לכול הדעות. אבל, הסודה גורמת לכך שהזכוכית המוגמרת, באם תבוא במגע עם מים תימס, מה שהיה יוצר חזיון מפעים באחר צהריים גשום. למנוע זאת, מוסיפים גם גיר (סידן פחמתי) ששומר על הזכוכית במצבה המוצק.

שני התוספים האלה אינם הכרחיים להפיכת חול לזכוכית. כשהמדענים של ״פרויקט מנהטן״ ערכו ניסוי של אב הטיפוס של פצצת האטום במדבריות ניו מקסיקו ב-1945, החול מסביב למוקד הפיצוץ, ברדיוס לא מבוטל, הפך לזכוכית

ביבר הזכוכית, בצבע טורקיז

IMG_4144

הייחוד הנוסף, והפחות מוכר, של הזכוכית הוא החיבור העמוק של הפלא השקוף הזה לטורקיז האוס. אם היינו מחשבים באחוזים את סך החומרים שמרכיבים את טורקיז האוס, אין ספק שחלקה של הזכוכית היה תופס נתח מכובד. אך לא בחלונות עסקננו, גם לא בכוסות תה (אם כי תמיד נשמח להכין לכם כשתבואו, ויש גם קפה משובח) אלא ברתימת הזכוכית ליצירת גופי תאורה ואהילים. אנחנו משוגעים על גופי תאורה ולא יודעים שובע כשמדובר ביצירתם

השיגעון הנוכחי שלנו הוא הפיכת כלי זכוכית וינטאג׳ לגופי תאורה מעוצבים. התוצרים יפים וייחודיים, וידידותיים לסביבה. אפשר להגדיר זאת כ-UpCycle, לא סתם recycle. אנחנו לוקחים חפצים שאבד עליהם הקלח ועושים להם טרנספורמציה. לא תאמינו איזה יופי נראים כלי הקריסטל העתיקים של סבתא כשהם תלויים הפוך על התקרה עם נורה בתוכם.

הרכש החדש של סדנת הזכוכית שלנו, שגורם התרגשות רבתית בכול פעם שמופעל, הוא מכשיר לחיתוך חורים בזכוכית. קערת סלט מעוטרת, בקבוקים, צנצנותכל אלה הופכים לאהילים משגעים בעזרת חור בבסיסם ותושבת נורה.

כפי שכבר כתבנו בפוסט קודם על הוצאת דברים מהקשרם, ברגע שלוקחים מוצר מסוים ומוצאים עבורו דרך שימוש שונה משהתכוון המשורר, התוצאה מוסיפה נופך רענן ומלאעניין לחלל. אנחנו מאוד נהנים לבצע את השינויים המטמורפוזיים האלה בחפצים. זה כמו משחק שמעולם לא נשתעמם ממנו. זה פותח לנו אינספור כיוונים חדשים ליצירת פריטים מעוצבים לבית שאין שני להם. כל פריט שכזה עומד בפני עצמו, לא תמצאו כמותו בבתים של אחרים וכך תשמרו על הייחודיות העיצובית של הבית שלכם.

נזכיר שוב שלתאורה משקל עצום ביצירת האווירה של החלל. בעזרת בחירה חכמה של גופי התאורה ניתן לשלוט ב-look & feel של החלל. גוף תאורה מזכוכית צבעונית אטומה יוצר אווירה שונה לגמרי מגוף תאורה העשוי זכוכית שקופה ופתוחה. כמובן שניתן לשלב בין השניים וליצור אזורים ׳חמים׳ ו׳קרים׳ באותו החלל. והוספת דימר מאפשרת יכולת משחק בכמות האור הנובעת מגוף תאורה.

כיד הדמיון השקופה

IMG_6365

ייצור הזכוכית החל בסביבות 3500 לפני הספירה. ישנן אפילו עדויות שהאדם הקדמון עשה שימוש בזכוכית שנוצרה באופן טבעי בטבע, מהתפרצויות הרי געש, ליצירת כלי חיתוך. על פי עדויות ארכיאולוגיות, אזור סוריה הוא המקום בו פרצה אומנות ייצור הזכוכית. סברה גורסת כי אברהם אבינו היה אמן זכוכית, ואת מעברו מאור כשדים לחרן מייחסים לכך, שהרי באזור חרן התמחו בזכוכית.

השנים עברו חלפו להן מאז, צאצאים רבים העמיד לו אותו אמן זכוכית מחרן, אך ההתלהבות של האדם, אפילו המודרני מחול מומס לא שכחה. העדינותשבריריות של הזכוכית בשילוב עם השקיפות הבלתיניתנת להסבר יוצרים חומר שעדיין קשה לעמוד בפניו. ההכרות ארוכת השנים לא הכהתה את ההתלהבות; שקוף שלא.

אין תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

RELATED POST

ספה איכותית בהזמנה אישית

בתים מעוצבים עם מוצרים אדריכליים מובילים

מאז ומתמיד נודעו בתים מעוצבים כיעד לרוכשי דירות. במיוחד כיום, כשדרכי רכישת הנדל"ן סבוכות ומכעיסות קהלים רבים בחברה, מי שהגיע לדירה ועבר את כל חסמי הביורוקרטיה והחסמים הכספיים התלויים בכך, לא יוותר על הממלכה שלו ועל עיצובהּ באופן מעורר השראה. על מנת שלא תעשו טעויות נפוצות, אשר חזרו על עצמן […] 14 באוגוסט 2017 0
גופי תאורה מפליז אהיל זכוכית

ארונות אמבטיה מעוצבים והתאמתם לחדר השירות

גיבוש מתווה ארונות אמבטיב מעוצבים חיוני להצלחת התכנון של חדר האמבטיה שלכם. חדר האמבטיה מתבסס בעיקרו על הארונות שלו, ולכן ההשקעה בהם מאד חשובה. להלן מקבץ ארונות אמבטיה מעוצבים אשר רלוונטי וחיוני לחדר האמבטיה של כל אחד ואחת מכם/ן. ארונות אמבטיה מעוצבים גדולים עם ספוטים ומראה ארונות לחדרי האמבטיה הגדולים. […] 14 באוגוסט 2017 0
noimage

תאורה לסלון בהתאמה אישית: כך תבחרו אותה נכון

על מנת לבחור נכון תאורה לסלון, אתם צריכים לגבש מתווה מסודר שיסייע לכם גם לשפר את התאורה בחדר וגם להגביר פר אקסלנס את איכות העיצוב. בואו ונגלה לכם סוד: בדרך כל, אם הגעתם לעיצוב המשפר את איכות האור באופן מורגש, תשתפר גם איכות העיצוב בסלון. ההמלצות החמות שלנו הן להתמקד […] 30 ביולי 2017 0
מנורת קיר מפליז

המדריך המלא להטמעת תאורה לבית

על מנת להטמיע תאורה לבית שתגרום לשיפור העיצוב שלו, חשוב להקפיד על הניסוח של הצבעים והצורות הקיימות בו. בכל חדר התהליך זהה, אבל ישנם חדרים בהם עיצוב התאורה חייב להיות חד במיוחד, כמו למשל תאורה לסלון או לפינת האוכל, שהם לא רק חדרי שירות אלא גם חדרי האירוח המרכזיים בבית. […] 30 ביולי 2017 0