הכן גינתך או מרפסתך לקיץ

אנחנו חיים בעולם חדש וחולמים על העולם הישן. כמו שאריק איינשטיין שר, ״אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי והכל היה פשוט נפלא, עד שהגעתי״. ממש לא בטוח שאכן כך היה, אבל לחלום זה חשוב.

כשאנחנו רוצים לחלום, ועכשיו כשמזג האוויר מאפשר זאת, אנחנו יוצאים לגינה של טורקיז האוס ויושבים בגזיבו. אין כמו לשבת בתוך גזיבו על מנת לחלום; לחלום על העבר, לחלום על העתיד או סתם לחלום בהקיץ.

IMG_7742

ואם כבר מדברים על הקיץ, חייבים לדבר על הקיץ; ממש מעבר לפינה. אחרי שכול החורף השקענו ועמלנו על פנים הבית, הגיע הזמן להביט החוצה – מי למרפסת ומי לגינה – ולעשות מעשים.

פריחה-בגזיבו

מעשה בברזל

היו היה גזיבו, פעם לפני הרבה שנים. הוא התהדר בצבע כחול נהדר, רך ומזמין וענפי הויסטריה ההיסטריים שהיו כרוכים על פיתוחי הברזל שלו סיפקו מחסה קריר ליושבים תחתיו. טוב היה לו לגזיבו, ונעים, ונאים היו היושבים בעיניו. עונות התחלפו, שנים עברו, יושבים באו והלכו.

ואז יום אחד, כך לפתע, בבוקרו של יום הגיעו מספר אנשים במשאית גדולה, פירקו אותו בסבלנות, העמיסו אותו על המשאית ושלחו אותו למסע מעבר לים.

כשראה את אור השמש בשנית, כשהורכב מחדש במקום לא מוכר, מילאה את הגזיבו רוח אופטימית. הליטוף המרענן שקיבל עם מריחת הלכה, אישרו לו שהאופטימיות הייתה במקומה;

החלו יושבים חדשים להגיע וגם הם מצאו את הגזיבו נעים ומזמין. שמח הגזיבו בחלקו ומאז הוא מגרגר להנאתו תחת קרני השמש ומעל ליושבים.

שמש + בחוץ + ברזל = happiness

חשבנו לקחת אתכם לסיור מצולם בגינה הנפלאה שלנו. גם להשוויץ בעבודת הכפיים שעשינו בה, וגם בתקווה שתבואו בעצמכם ותיקחו לכם חתיכה מכול הטוב והיפה הזה, לרומם את המרפסת שלכם, את הגינה או כל פינת בחוץ אחרת שיש לכם.

הגיע הזמן להפשיל שרוולים

אם עוד לא התחלתם לטפל בחוץ של הבית, במרפסת, בגינה, בחצר, אז קדימה. אנחנו כבר שבועות עובדים על הגינה של טורקיז האוס וכבר הצלחנו להגניב כמה ארוחות צהריים בשמש. הקיץ שלנו נראה שהולך להיות בסימן ברזל. מילאנו את הגינה שלנו בפריטים מברזל, מספסלים וכסאות, שולחנות ומעמדים לעציצים, עד לברזיות עתיקות וכלובי ציפורים. וגזיבו כמובן.

IMG_7725

IMG_8890

מבחר עצום של פריטים. מה שיפה בברזל שהוא יכול ללבוש תחפושות שונות, להיות קשוח ומנוסה מצד אחד, או עדין ונערי מצד שני. שני הכיסאות נח האלה למשל, עם ההדומים התואמים-הפוכים, הוגדרו אצלנו כמרעננים הרשמיים של הקיץ. סופר נוחים, צבעים מדויקים – תענוג אמיתי. הכיסאות וההדומים מגיעים בשמונה צבעים שונים.

garden1

מהצד השני של המתרס אנחנו מתענגים על ספסלי ברזל זוגיים שנראים כאילו יצאו מאגדת עם אירופאית; רוב הסיכויים שהאחים גרים ישבו על משהו דומה כשרקחו את המעשיות האפלות שלהם. האמת שהספסלים האלה בכלל מהודו, אבל מהתקופה הקולוניאלית אז הקונוטציות האירופאיות מתקבלות לחלוטין על הדעת.

יש גם כיסאות מלכותיים, עם גב מעוטר ומשענות ידיים מהודרות, מלאכת מחשבת של נפחות ברזל. אפשר לצרף שולחנות עגולים שמתכתבים איתם; הצל שהם מטילים על הקרקע משגע.

הכול ׳פיסים׳ יחידים, פאר יצירת הברזל, שנאספו בקפדנות אצל סוחרים ובשווקים בהודו ולא ראו מפעל מימיהם.

IMG_7749

כלוב לציפור בין העצים

אנחנו יודעים, לא הפריט שהיית מצפה למצוא בטורקיז האוס. מה לנו ולכלובי ציפורים? אבל אחרי שתראו אותם תבינו. גם הם, כמו הגזיבו, כמו לקוחים מאגדות עתיקות. אפשר לדמיין אותם בחצרות בתים כשילדים יחפים מתרוצצים סביבם או בגינות אצילות עם שיחים גזוזים למשעי שעלמות צעירות בשמלות נפוחות ומניפה ביד פוסעות בינם בצעדים מדודים. הם עשויים פסי ברזל עדינים, חלקם צבועים וחלקם לא, מתעקלים מעלה כמו כיפת מסגד באיסטנבול. גם בלי ציפורים בתוכם, הם פריט עיצובי יוצא דופן.

IMG_7791

במסגרת הפריטים שלא היית מצפה למצוא בטורקיז האוס, אנחנו חייבים להזכיר את מבחר הברזיות שהבאנו. לא מדובר בברזיות הנירוסטה המוכרות ממסדרונות בית הספר והמשרדים. ממש לא. ברזיות ברזל יצוק, חלקן עומדות וחלקן צמודות קיר, גדולות ומרשימות. זה מדהים לראות כמה היו משקיעים פעם בייצור, אפילו של דבר טריוויאלי כמו ברז.

IMG_7782

וכמו שדברנו לפני מספר שבועות על הוצאת דברים מהקשרם, לקחת פריט מסוים ולעשות בו שימוש אחר ממה שהתכוון המשורר, תראו איזה יופי – ברזיה שהפכנו לעציץ.

IMG_7784

קצרה היריעה מלהציג את כל נפלאות הברזל שמעטרים את גינתנו. יש גם פרגולות, יש מעמדים לעציצים, ישנם שערים עוד המון כסאות וספסלים ושולחנות חוץ וכמובן, מיני גזיבו נפלאים. צריך לבוא ולראות, להסתובב בגינה שלנו, לגעת בפריטים. תביאו ארוחת צהרים אתכם, אנחנו הכי נשמח שתהינו גם אתם מהשמש המושבית שלנו. הקפה, כמו תמיד, עלינו.

IMG_7789

אפשר לעזור?