אמנות עיצוב מזרקות

בפונטנה די טרווי, המזרקה ברומא, נהוג להסתובב לאחור, לזרוק מטבע ולבקש שתי משאלות: הראשונה היא לחזור לרומא, והשנייה המשאלה עצמה.

מזרקה זו, למרות שנבנתה לפני כמעט 300 שנה, פופולארית היום אפילו יותר מבעבר ונחשבת לאחת מפנינות החן בעולם. למעשה מזרקות ידועות לאדם כבר מהמאה ה-15 ובעוד שבשש מאות השנים שעברו הרבה טרנדים חלפו ונעלמו, המזרקה ממשיכה להיות אבן שואבת לבני אדם. הקסם הזה שאנשים חשים כשהם צופים במזרקה, השילוב של המים, הצליל, התנועה ועיצוב המזרקה עצמה – קרה אז וקורה גם היום.

אדריכלות מודרנית של מזרקות

מזרקות עברו שינוי לאורך השנים, אך מעבר להתפתחות הטכנולוגית שמאפשרת להשתמש ביותר חומרים, במשאבות, אפקטים ובקרה אלקטרונית, המזרקות פשוטות או גרנדיוזיות נשארו מוקד משיכה. אדריכלות מודרנית, מתפתחת ומייצרת מזרקות חדשניות מחד אך מאידך לא הזניחה את המזרקות הקלאסיות והן ממשיכות להשתלב בנוף האורבני המתפתח, גם במרחב הציבורי וגם במרחב האישי. מזרקות משופצות, חדשות ומתחדשות בוראות מרחב ציבורי משותף סביבן, ויוצרות עניין מחודש במקום שבו הן נמצאות. דוגמא טובה היא בריכת ההשתקפות שנבנתה במתחם התיאטרון הלאומי, 'הבימה' בתל אביב. מהבריכה משתקף הפסל של תומרקין ויש אזור חדש של צמחייה עירונית ומקומות ישיבה בסמוך לבריכה – קסם עירוני.

מזרקות כאומנות עירונית

מזרקות הן אלמנט אמנותי, שמושך תשומת לב, הן יכולות להשתלב באופי ההיסטורי של המקומות בהן הן מוצבות. במרכז סוזן דלל, המזרקה נבנתה כמחווה צורנית לצורת ההשקיה הקדומה בתעלות. בכיכר דיזינגוף המזרקה נועדה לרענן אתו המרחב באפקטים של צבעים מתחלפים, אורות זוהרים ואש. העיר באר שבע פתחה מיזם "נווה מדבר עירוני", בו הוקמו ברחבי העיר שלל מזרקות מודרניות וצבעוניות.

מזרקות מודרניות במרחב הפרטי

בהיסטוריה האנושית מזרקות מים פרטיות היו סימן של מעמד, רק בני אצולה ועשירים יכלו להרשות לעצמם את הקסם הפרטי הזה. היום כבר לא צריך להיות עשיר כדי להתקין מזרקה בבית או בחוץ כדי להנות מהקסם המושך של מים מפכים, הרמוניה, יופי ואנרגיה. האדריכלות המודרנית אימצה את המזרקות והמשיכה לשלב אותן במרחב האישי והציבורי בהתאמה לרוח הזמן ולהתפתחויות הטכנולוגיות. בין אם בעיצוב מינימליסטי, מודרני, קלאסי, טבעי, חזרה לטבע, המזרקות נמצאות בכל מקום ועיצובן מאפשר משחק והתאמה. מגוון המזרקות שניתן לעצב היום, בנוסף לאנרגיה המופלאה שיש למים על בני האדם, גרמו לכך שהיום אדריכלים רבים ממליצים להקים מזרקה, אם בתוך הבית ואם בגינה להענקת של תחושת שלווה, נינוחות והרמוניה.

איך בוחרים מזרקה הביתה

יש מגוון עצום של מזרקות המתאימות לחצרות פרטיות: מזרקות צמודות קיר, מזרקות אבן נובעת, מזרקות בצורת כיור, מזרקות עם אלמנט, כלי האכלה לציפורים, מזרקות שיש עתיקות, מזרקות ברזל, מזרקות אבן, מזרקות פסיפס, מזרקות משולבות בבריכות מים, מפלי מים, מזרקות בשילובים מזרחיים או אורינטליים ועוד. הקריטריונים שכדאי לחשוב עליהם כשבוחרים מזרקה: מהו גודל המזרקה הרצוי, האם היא צמודה לקיר או עומדת בפני עצמה? האם אנו רוצים לבנות גם בריכה במזרקה? אולי לשלב בבריכה צמחייה, ומה עם דגי נוי? באיזו צורה אנו רוצים שהמים יזרמו במזרקה? מה הצבעים או הסגנון העיצובי שמתאימים לנו? מאילו חומרים אנו רוצים שתהיה עשויה? אחרי שהחלטנו על כיוון, כדאי להתייעץ עם חברה ידועה שתוכל להתאים את החלום למציאות. דמיינו כמה נעים לשמוע את פכפוך המים אצלכם בחצר.

החצר האישית הופכת למקום של קסם עם התקנת המזרקה והופכת את החצר לפנינה אמיתית של יופי ורוגע. למעשה, כבר לא בטוח שצריך לנסוע עד פונטנה די טרווי, כדי לראות מזרקה יוצאת דופן. אפשר גם פשוט לצאת החוצה, להביט במזרקה היפהפייה שבחצר ולהרגיש כמו ברומא. ואם ממש מתעקשים, אפשר תמיד לעצום עיניים, להסתובב אחורה ולבקש משאלה.

אפשר לעזור?