מהן המשרביות ומה תפקידן בעיצוב הבית

רוב האנשים אשר שמעו על משרביות הם אלו אשר החליטו על עיצוב של הבית החדש או שיפוץ פנימי וחיצוני של הבית הקיים.

משרביות הן אלמנט אשר ניתן לשלב בקירות וכן בגדרות. כאן מדובר על אלמנט גיאומטרי חלול אשר שימש בעבר לשים חיץ בין חללים שונים, אך ניתן היה לראות דרכו את כל המתרחש בחוץ. נהוג ליצור אותן ממגוון רחב של חומרים זולים ומקומיים, כמו למשל חרס, טיט, אדמה ועוד.

משרביות היו נהוגות בבנייה בארצות האסלאם. התפקיד שלו במדינות אלו היה בהתאם לחוקי הצניעות שמורה הדת לכל אישה. כאן הנשים המוסלמיות יכלו לראות מה קורה מחוץ לביתן מבלי לקלקל את תומתן וכללי הצניעות (אף אחד לא יכול היה לראות אותן). תפקיד נוסף, מלבד אותו תפקיד חברתי דתי, הוא אוורור ומיזוג של החללים. אלו יצרו מיזוג אוויר מלאכותי אך יעיל ביותר בין אותם שני חללים אשר היו משני צידי המשרבית.

תפקיד המשרביות כיום

אם במדינות המוסלמיות למשרביות היה תפקיד חברתי דתי ברור מאוד, במדינות אירופאיות ומדינות אשר אינן מוגדרות כבעלות שלטון בעל צביון דתי, השימוש באלו נעשה מטעמים פונקציונאליים ואסתטיים בלבד. במדינות אלו, (כמו למשל ישראל), ניתן לראות שילוב של משרבית בגדרות הבית, בקירות הבית כאלמנט עיצובי מיוחד, בחדרי כביסה, קירות מפרידים של גגות ועוד. נכון לשנת 2013 ניתן לומר כי המשרביות חזרו לאופנה ובתחום הבניה משתמשים בהן רבות כאלמנט חוצץ וכאלמנט אמנותי אתני המעניק לבית או לחלל בו הוא משלבים אותו טאץ' עיצובי מיוחד.

סוגים שונים של משרביות

קיימים סוגים שונים של משרביות וכיום נהוג לבנות אותן מאריחי ביטון בצבעים וצורות שונות. כאן חשוב לציין כי בנייה ושילוב של אלו בקיר קיים או בניית קיר משרבייה, היא עבודת אמנות המשולבת בתהליך עיצוב אדריכלי לבתים וככזו מומלץ לבחור את אריחי הבטון יחד עם איש מקצוע או המוכרים המקצועיים בחנות של טורקיז האוס, וכן לוודא כי הבניה נעשית על ידי אמן בעל ניסיון רב בתחום. כאן תצטרכו לומר לבעל המקצוע מהי המטרה לשמה אתם מעוניינים בבנייה של משרבית, מהו הסגנון בו אתם מעוניינים, האם אתם מעוניינים שזו תספק הצללה בשעות מסוימות, מיזוג של חללים מסוימים או האם מדובר בפריט דקורטיבי בלבד.

אפשר לעזור?