עיצוב פנים בראי הזמן

עיצוב פנים קיים כבר משחר הציוויליזציה האנושית

מאז ומתמיד, בני אדם נהגו לקשט ולעצב את בתיהם ומקומות העבודה, כצורך של נוחות ונראות, כבר במאות הראשונות לספירה. התפתחות תחום העיצוב ואדריכלות הפנים, החלה בחבלי ארץ עשירים ובקרב לקוחות אמידים, אשר כללו תחילה מוסדות וארגונים, ולאחר מכן, נכנסו אל הבית הפרטי, כצורך של אסטתיות, והצבת רף חדש לנראות ולאווירה הביתית.

עיצוב ואדריכלות פנים – נחלתם של עשירים, גבירים ואנשי מפתח

כבר בזמן ימי הביניים החשוכים, כאשר המותרות וכל פרט שאינו גשמי נחשב לבגידה וכפירה ניתן היה להתרשם מעבודות עיצוב מרשימות, בעיקר באזורים כמו כנסיות, בתי תפילה, מוסדות ממשלתיים ובתי אצילים, אז כמו היום סגנונות האדריכלות ועיצוב החללים מבחוץ ומבפנים הגדיר את הדייר מבחינת יוקרה, כבוד וסטאטוס חברתי, תרבותי וקהילתי, מכאן ולאורך שנים רבות, תחומים אלו היו מנת חלקם של אנשי ממשל, בעלי דעה וחברי קהילה בעמדות מפתח, אשר המשותף לכולם היה מן הסתם ממון ותפקידי מפתח מרכזיים בקהילות השונות.

קפוא, קר, מתחמם, חם מאוד! קוטביות העיצוב בין אז להיום

על אף שבדרך כלל קשה לקחת תקופות שונות של זמן, לחבר אותן למקשה אחת מבחינת סגנון עיצובי רווח, ניתן לומר בוודאות שאחד המהפכים המשמעותיים ביותר בעולם האומנות והעיצוב, התרחשו בתחום עיצוב הפנים, והשתנו מהקצה אל הקצה. בעבר של תחילת המאה ה19 וה 20 ,סגנון העיצוב הכללי, בא לידי ביטוי כסגנון קר וחד. לאחר התפתחות הלמידה וההבנה, כי שילוב הלקוח והעדפותיו האישיות, הוא אחד הפרמטרים הכי חשובים, בפרט בכל הקשור בריהוט לבית,החלו להיכנס פרטים וסגנונות חמים ורכים הרבה יותר. גוונים רכים ופסטליים, אל מול הגוונים וזוויות העיצוב המתכתיות, הפינתיות והחדות, שבטאו עד כה את מה שהיה נכון וראוי בתחום עיצובי הפנים.

 

עיצוב עכשווי מתחשב בטעמו של הלקוח ובצרכים האישיים שלו.
עיצוב עכשווי מתחשב בטעמו של הלקוח ובצרכים האישיים שלו

 

משמעות מושג מעצב הפנים בתקופות והזמנים השונים

מעצב הפנים היום ובימים עברו, נחשב כתחום אמנותי נטו, בישראל נוהגים להתבלבל בין שני המושגים, אשר רק נראים קרובים, עיצוב ואדריכלות הפנים, תחומים אשר נראים קרובים, אבל מבחינת הדרישות ורמת המקצועיות, נמצאים בהפרש ופער משמעותי אחד מהשני.

הדגש בעולם העיצוב הוא על האומנות והאומן במרכז ופחות על התוצר הסופי וצורכי הלקוח, אדריכלות הפנים לעומת זאת, היא תחום הדורש התמחות ספציפית ומורכבת הרבה יותר.
תחום המביא איתו דיוק והתאמת העיצוב ומענה ליעילות והנגישות, ברמות הנקודתיות הפרטניות כמו גם הכלליות.

שילוב שני התחומים הללו, הפכו את נושא העיצוב למעט סבוך יותר בשנים האחרונות לאחר שכל מעצב פנים, אשר עבר קורס או שניים בעיצוב קורא לעצמו (שלא בצדק) אדריכל פנים.

חשוב מאוד להבין כי תחום העיצוב, עוסק בעיקר בפן האומנותי, מייצר אופנות ודואג לפרמטרים החזותיים של החללים השונים מאז ועד היום….

*****

אפשר לעזור?