הקרמיקה היא חומר הגולם בתוכו את יסודות הטבע – אדמה, מים ואש. כל שצריך זה לדעת כיצד לרתום את שלושת הכוחות האלה והקרמיקה מתגלה במלוא הדרה. האדם למד את המלאכה כבר די מזמן, לפני 27 אלף שנה לערך. מאז, הקרמיקה מלווה את האדם כחומר שנעשה בו שימוש נרחב.
היופי בקרמיקה הוא שניתן לעשות שימוש בסוגים שונים של ׳אדמה׳ על מנת ליצור אותה. כך במקסיקו הבסיס לקרמיקה הוא חרס (טרה קוטה למדקדקים); בהודו משתמשים בחצץ טחון; במרוקו מעדיפים אבקת אבן. מה שהאדמה נותנת האדם לוקח ולומד לעשות בו שימוש ליצירת קרמיקה.
את האדמה מערבבים עם מים ואז שורפים בתנור אש. השריפה מייצבת את החומר ומעניקה לו עמידות. מאז ומעולם הקרמיקה שימשה ליצירת חפצי ואריחי נוי. מכדי פורצלן של שושלת מינג, דרך האריחים המצפים את מבנה כיפת הזהב בירושלים ועד לכפתורים מרוקאים. הקרמיקה, ידה בכול ויד כל בה.
במהלך השנים נעשה שימוש בקרמיקה גם למטרות לא דקורטיביות. נזכיר רק שימוש דנטלי בקרמיקה ליצירת ׳כתרים׳ ואריחי הקרמיקה המכסים את בטן מעבורות החלל העמידים בטמפרטורה של 1230 מעלות צלזיוס.
היופי שבחוסר שלמות
השימוש הנרחב והמוכר ביותר בקרמיקה הוא כאמור האריחים הדקורטיביים. בשנים האחרונות הם זוכים לפופולריות גואה כ׳נקודות צבע׳ בבית, במיוחד במטבח, באמבטיה ובמדרגות, כמו בחוץ הבית. ולא בכדי. האריחים מגיעים באינסוף דוגמאות וצבעים, וניתן להתאימם כמעט לכל חלל.
היופי של האריחים , ושל פריטים אחרים העשויים קרמיקה שאנחנו מוכרים בטורקיז האוס, הוא באי–שלמות שלהם. ונסביר.
למרות שכיום מייצרים קרמיקה בפסי יצור במפעלים מסביב לעולם, אנחנו בטורקיז האוס עדיין מאמינים בכוחה של היד להוציא את עבודות הקרמיקה המוצלחות ביותר. כל מוצרי הקרמיקה שלנו – אריחים, כיורים, ידיות – הם עבודת יד.
אנחנו לא הולכים לחברה במרוקו (או בהודו, או במקסיקו), יושבים עם מנהל השיווק ובוחרים דגמים מקטלוג. ממש לא. אנחנו עובדים עם יצרנים קטנים, בעלי בסטות בשווקים, יושבים איתם על ארגזים הפוכים, משתמשים הרבה בתנועות ידיים ומוציאים מהם את המסורת, את הידע של מאות שנים שמתגלגל בין הדורות, מאב לבן עד שמגיע אליכם הביתה, לחדר האמבטיה או לדלת הארון בחדר השינה. יש יופי בתהליך הזה. יופי אוטנטי ויצרי שלא ניתן להגיע אליו בדרך אחרת.
אין שני כיורים שהם אותו הדבר. אפילו אריחי קרמיקה שכביכול זהים הם, אין שניים שהם אותו הדבר בדיוק. האיורים על הקרמיקה נעשים ביד, על ידי אנשים צעירים עם יד מדהימה שעובדים במהירות לא פחות מדהימה. קשה לעקוב אחרי תנועת היד שלהם, אחרי המכחול שנטבל ומצייר, נטבל ומצייר והנה כיור שלם מפעים ביופיו נוצר לנגד עינינו או סדרה של אריחים צבעוניים נוצרת, כיש מאין.
כיורי קרמיקה
יש לנו כרגע סדרה של כיורים מרוקאים בשחור–לבן. אין דבר כזה מחוץ לטורקיז האוס, גם לא בשווקים של מרקש. האיורים המרוקאים המסורתיים נסמכים על צבעוניות שלמה, והמסורת במרוקו לא מראה סימני עייפות. אבל אחרי שיצרנו קשרים עם מספר יצרנים ביקשנו מהם, במיוחד בשבילנו (או למעשה בשבילכם) סדרה של כיורים מעוטרים בצבע אחד – כחול או שחור.
התוצאה נהדרת, עדינה, מאופקת. קווים דקים מעטרים את פנים הכיור, דוגמאות עם ניחוח אוריינטלי באיפוק מודרני. הדו–ממדיות הצבעונית מאפשרת להתאים את הכיורים כמעט לכל עיצוב של חדר האמבטיה. ניתן להבחין במשיכות המכחול הייחודיות של כל כיור, אמירה ויזואלית שלא ניתן לשחזר. כל אומן והיד שלו, כל חדר אמבטיה והכיור שלו.
ידיות קרמיקה
ידיות קרמיקה לארונות – ארונות חדר השינה, ארונות מטבח, ארונות אמבטיה – הוא עוד נדבך של מבחר הקרמיקה שלנו. הידיות הן נצר למסורת ארוכת שנים של חרוזי קרמיקה דקורטיביים שנעשה בהן שימוש לתכשיטים. עם השנים, הלכו החרוזים וגדלו עד שנפל האסימון שניתן להשתמש בהם גם כידיות צבעוניות.
ידיות הקרמיקה הצבעוניות הן האביזר המשלים המושלם לארונות. לדלתות ארונות אנחנו לרוב נבחר צבע אחיד, ניטרלי, שלא יתנגש עם עיצוב החדר ולא יעמיס. נקודות הצבע העליזות האלה מרוממות כל ארון ומעניקות לו אופי ייחודי ושמח.
צבע, אש ותימרות עשן
הצבעים שמשתמשים בהם לציור על הקרמיקה נוצרים מפיגמנטים שנלקחים מהאדמה. לאחר הציור, היצירה נשלחת שוב אל לוע התנור. כאן שוב בא לידי ביטוי היופי שבארעיות. כיור, או אריח, שנשלח לשריפה במעמקי התנור, שם האש לוחשת ביתר שאת והצבע הטרי מקבל מנת חום אימתנית, יקבל אופי וגוון שונה מאריח המתבשל באש רגועה יותר בקדמת התנור.
כמו יד האומן, כך להבות האש משפיעות על היצירה הסופית. כל צעד בתהליך מותיר את חותמו על הקרמיקה. התוצאה היא כזאת שאין שנייה לה; מעשה ידי אדם ואש.
השלב האחרון בתהליך הוא מריחת הגלזורה על הקרמיקה המצוירת, כמו מעטה זכוכית. מכאן נובע המראה המבריק של הקרמיקה.