קרמיקה ועיטורי הקיר

 

האדם מתהדר כבר שנים בשימוש בחומרי גלם שונים לעיטור מקומות המגורים, משחות ואבקות המיוצרות מפרחים וצמחים מסוגים שונים לאיפור וקישוט הפנים וכן שימוש במתכות קלות מסוגים שונים ואבנים טובות ליצירת תכשיטים ייחודיים שהעידו על עושרם של העונדים אותם.

כיום, הקרמיקה הינה שם כולל למשפחה של חומרים מוצקים שאינם אורגניים ואינם מתכתיים. היא משמשת ליצירת אריחים ושימושים אחרים לבית תוך שמירה על רמה עיצובית ודקורטיבית גבוהה ביותר. החרסינה היא החומר המוכר לנו מימי קדם ושמה לקוח ממקורה ההיסטורי (חרס + סין). הפורצלן (שם נוסף לחרסינה) מופיע לראשונה במאה ה-13 ומיוחד בשל יכולת ההתחזות שלו לכמעט כל חומר גלם שתעלו על דעתכם. הקרמיקה יכולה להידמות לשיש, פנינים, פלסטיק ואפילו לקוקוס או עץ.

קרמיקה פלשתית ומדבקות קיר כנעניות

הקרמיקה הפלשתית היא סוג של קדרות כנענית המיוחסת לפלישתים ומבטאת את המציאות היומיומית של התקופה. האיורים הקרמיים מתחלקים בעיקרם לשניים: ההשפעות הכנעניות של התקופה מול ההשפעות הפלישתיות. גם איורי הקיר התקופתיים ביקשו לבטא את ההוויה הרלוונטית. ציד ושאיבה מבארות, התמודדות עם בעלי חיים שונים ויחסים חברתיים.
הקרמיקה הכנענית היא זו המיוצגת כיום על ידי אריחים כבדים, ארכאיים במידה, המעניקים לבית תחושה ארצית ואנרגיית אדמה. תואמות להן מדבקות קיר הנושאות כתבים מהתקופה, לעתים אפילו בכתב ארמי, וכוללים פסוקים רלוונטיים לחדר הבית. נהוג להשתמש במרצפות קרמיקה כנעניות ומסורתיות בשילוב מדבקות בעלות כיתוב ארמי בחדרי האמבטיה או בחדר המטבח.

הקרמיקה המתכתית

הקרמיקה המתכתית הינה סוג מתקדם יותר של קרמיקה, המאפיינת את תקופת הברונזה הקדומה שהתרחשה כ- 2750 – 3000 לפנה"ס. הקרמיקה המתכתית קרויה כך בשל הצליל המתכתי שהיא מפיקה. כדי לייצר קרמיקה זו נדרשה מומחיות וניכרת בה סטנדרטיזציה של עבודה המלמדת על אחידות חברתית שהתקיימה בא"י דאז. עיטורי הקירות בתקופה זו התאפיינו במחזיקי מתכת שונים, מוביילים וקרמיקות בעלות חריטות שונות.
הקרמיקה המתכתית זכתה לעדנה מחודשת בימי הקמת הארץ, עת רוצפו המדרכות ורצפות בתים נבחרים באריחים ייחודיים המעוטרים בסלסולים ובדוגמאות שונות, כאשר חלק מהאריחים מחקים את הקרמיקה ולמעשה עשויים טרצו או שומשום. אריחים אלו מאופיינים בברק וניתן לתחזקם ולנקותם בקלות. מדבקות הקיר ההולמות אותם ומחקות את עיטורי הקיר של תקופת הברונזה כוללות עיטורים בצבעים "מתכתיים" כגון ברונזה וגוונים שונים של חום וזית ואפילו צהוב וחרדל.

הקרמיקה כמותרות אצילות

כבר במאה השנייה נודעה הקרמיקה למרחוק, כאשר יוצרה על ידי הסינים ויוצאה עד למעמדות האצולה האירופיים, שם נחשבה לסמל יוקרה מבוקש. בין הסגנונות הנחשבים של התקופה ניתן למצוא את סגנון הסנקאי שהגיע עד איטליה. למעשה, עד המאה ה-18 שמרו הסינים על סודות הייצור של הקרמיקה. החל מהמאה ה-18 החלה גם אירופה לייצר קרמיקה בסגנונות שונים. את סגנון הסנקאי השלימו דמויות שונות מהמסורת הסינית שכללה הרבה כתמי צבע, סיפורים היסטוריים ותיאור של סיטואציות חברתיות.
כיום, נחשבת הקרמיקה הסינית למקור השראה ובין סוגי הקרמיקה הנאספים לתערוכות בשל ייחודיותם. מדבקות הקיר העולות בקנה אחד עם הסגנון הסנקאי הינן עיטורים מינימליסטיים שונים בקווים עגולים, דקים, ארוכים ומתפתלים.

קרמיקה, מדבקות ואתם

העושר הדקורטיבי המתאפשר תודות למגוון הרחב הינו חלק ממגמה ההולכת ומתרחבת של התאמת מדבקות קיר לאריחי קרמיקה. על שילוב זה לשקף בדיוק המקסימלי את הנטיות האישיות שלכם. בעידן בו העיצוב הוא אינדיבידואלי ומייצג, אתם מוזמנים להיחשף לעולם ומלואו של מדבקות יצירתיות העונות על צרכיכם בשילוב אריחי קרמיקה בעיצוב אישי.

אפשר לעזור?